پورتال سازمانی

    نوشته شده توسط یگانه قوی عزم سه شنبه, 23 بهمن 1397 16:10
    این مورد را ارزیابی کنید
    (12 رای‌ها)

پورتال سازمانی چیست ؟ پورتال سازمانی (درگاه اطلاعاتی سازمان یا همان پورتال کسب و کار) طراحی خاصی از وب سایتی است که داده ها و اطلاعات را از منابع گوناگون در یک فرم واحد جمع آوری می کند و با در نظر گرفتن نیازهای خاص سازمان و برای ارائه‌ی خدمات به پرسنل، مشتریان و مدیران یک سازمان طراحی و تولید می‌شود.
پورتال سازمانی یا  همان درگاه اینترنتی وب سایت در قالبی یکپارچه برای مدیریت کردن اطلاعات افراد و فرایندها در داخل یا خارج از مرزهای یک سازمان می باشد و این امکان را فراهم می آورد تا کارکنان و مشتریان شما منسجم شده و سازمان یابند.
پورتال سازمانی و امکاناتی که در آن ارائه می‌شود باتوجه به نیازهای سازمان می‌تواند دامنه گسترده و تنوع زیادی داشته باشد. که در ادامه برخی از امکاناتی که می‌توانند در یک پورتال سازمانی وجود داشته باشند را مشاهده می‌کنید از جمله :

  • اطلاعاتی مانند ایمیل ها و سامانه های ارتباطی و اطلاع رسانی
  • سامانه های تجاری
  • ابزارهای مدیریت و پیکربندی پورتال
  • ابزارهای مدیریت امنیت
  • تهیه گزارش از نر‌افزارهای مختلف مثل نرم‌افزارهای حسابداری
  • سیستم مدیریت کردن اسناد و تهیه گزارش از آن ها
  • اطلاع‌رسانی کردن و تهیه اخبار سازمانی
  • گردآوری مقالات و دانش‌نامه ها
  • همکاری های گروهی برای انجام وظایف
  • موتورهای جستجو و ...

مزایای پورتال سازمانی :

پورتال سازمانی با هدف آسان‌کردن دسترسی به اطلاعات همراه با افزایش امنیت فیزیکی اطلاعات، آسان تر شدن ارتباطات، بهبود بخشیدن انجام فرآیندها، افزایش یافتن قابلیت ارزیابی عملکردها و در نهایت بهبود یافتن کارایی طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.
هر چه تعداد پرسنل یک سازمان بیشتر باشد،ضرورت داشتن یک پورتال سازمانی بیشتر احساس خواهد شد. این جمله به معنی عدم نیاز سازمان‌های کوچک به پورتال سازمانی نیست بلکه تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها با راه‌اندازی پورتال سازمانی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و کارایی خود را افزایش دهند.

مراحل راه اندازی پورتال سازمانی :

پورتال سازمانی و برای رسیدن به موفقیت در این مسیر باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم تا زمان و هزینه‌ ای که صرف شده، اثردهی خود را به دنبال داشته باشد.
1.    در گام اول باید سازمان به صورت کلی ارزیابی شود تا ابعاد کلی پورتال بر اساس تعداد پرسنل و حجم سازمان به دست آید.
2.     باید زیرساخت‌های سازمان را بررسی کنیم. اینکه چه تعداد از کارکنان می‌توانند به شبکه‌ی داخلی متصل شوند و چه تجهیزات فنی در سازمان وجود دارد.
3.     حال باید نقاط ضعف سازمان از نظر بهره‌وری و فرآیندهای پرهزینه و غیراصولی را شناسایی کنیم تا بتوانیم آنها را در اولویت اصلاح قرار دهیم.
4.    اکنون نوبت به تصمیم گیری در مورد روش حل مشکلات یافته شده می‌رسد. در بعد فنی، روش‌ها و ابزارهای بسیاری برای این کار وجود دارند. از نرم‌افزارهای آماده تجاری، نرم‌افزارهای متن‌باز و رایگان برای ایجاد یک پورتال در تصمیم‌گیری و پیاده‌سازی می‌توان استفاده کرد.

انجام این مرحله بدون استفاده از نظر مشاوران خبره و با تجربه می‌تواندباعث بروز مشکلات جدی و پرهزینه باشد. شرکت طراحی سایت راشن با استفاده از تکنیک ها و تکنولوژی های مناسب در این راه می‌تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند پس با مراجعه به این گروه به اهداف عالی خود دست خواهید یافت.